Connect with us

Uddannelsesnetværket.dk

Selvforkælelse kan mindske stress i eksamensperioderne

Tips og gode råd

Selvforkælelse kan mindske stress i eksamensperioderne

Selvforkælelse kan mindske stress i eksamensperioderne

Eksamensbølgen er for alvor over os, og netop denne periode er, for mange studerende, lig med ekstra pres og især et meget øget stressniveau. Allerede når eksaminerne begynder at titte frem fra deres skjul i starten af maj, og man som studerende bliver mindet om, at det nu igen snart er tid til at præstere, begynder stressen at melde sig. Derfor er det også i forholdsvist lange perioder, at studerende føler presset og stressen fra eksaminerne, hvilket kan have flere konsekvenser for deres yderlige studie- og privatliv.

Men er der overhovedet mulighed for at mindske denne stress i disse ekstra slemme eksamensperioder, og findes der metoder, hvorpå man kan forebygge denne følelse af ekstra pres på skuldrende under eksaminerne?

Planlægning og meditation

Mærker man presset stige og stressen snige sig frem, når man skal til at påbegynde en eksamen, kan det være en rigtig god idé at planlægge så mange ting som muligt. Denne planlægning kan bestå af en tidsplan, en oversigt eller blot små ting såsom, at oprette et Word dokument med sidetal, sidehoved og forside. Disse små planlægningssteps lyder ikke af meget, men de kan minimere stressen og de mange overspringshandlinger man ofte bevæger sig ud i, under eksamen. Dette betyder derfor også, at man får mere tid til at koncentrere sig om de vigtige aspekter i eksamenssituationen, da alle små ting er klaret på forhånd.

Sidder man derimod midt i en hård eksamen, er tom for idéer og måske tilmed sover elendigt om natten, kan det være en god idé at bruge 10-20 minutter på at meditere, inden man lister i seng om aftenen, og igen, inden man står ud af sengen om morgenen. Dette kan formindske det tankemylder der oftest fylder hovedet, når man er i gang med en vigtig eksamen, og det kan tilmed fylde kroppen med en vis ro, som man virkelig har brug for, når man er i disse stressede situationer.

Selvforkælelse i form af små gaver

Ofte kan det også hjælpe en smule på stressniveauet i de mest angstprovokerende perioder, hvis man husker at forkæle sig selv en lille smule ekstra end normalt. Hermed ikke sagt at man skal købe sig fattig i dyre ting og sager, når man er allermest stresset – men det kan hjælpe en del på humøret, når man har små ting i hverdagen, som man kan glæde sig over.

Sådan en lille forkælelses-gave kan blandt andet bestå af en lækker trøje, som man længe har ønsket sig, eller måske en flot ring som man har et godt øje til. Disse er begge små gaver som ikke behøver at koste spidsen af en jetjager, men som oftest kan findes til meget fornuftige priser. Man kan blandt andet finde et bredt udvalg af smukke ringe til budgetvenlige priser hos Bidou. Accessories såsom halskæder, øreringe og armbånd er i det hele taget skønne gaver at give sig selv, da det er noget som man kan beholde til evig tid.  

Det ekstra pres i eksamensperioderne kan højest sandsynligt aldrig fjernes helt, da dette pres ofte er noget man pålægger sine egne skuldre, fordi man ønsker at klare sig bedst muligt og ende med et tilfredsstillende resultat. Dog kan man ved hjælp af disse ovenstående råd forsøge at mindske denne stress, ved at planlægge på forhånd, få styr på sit unødvendige tankemylder, slappe godt af i sine pauser, og ved at give sig selv lov til at købe en lille fin ting, når man har nået et af de mange mål, som man har sat for sig selv.

Læs mere
Læs også..
Click to comment

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mere om Tips og gode råd

To Top