Connect with us

Uddannelsesnetværket.dk

En god nattesøvn er essentiel for at kunne præstere på studiet

Studieliv

En god nattesøvn er essentiel for at kunne præstere på studiet

En god nattesøvn er essentiel for at kunne præstere på studiet

Sponsoreret Indhold

Unge voksne mellem 18-25 år, hvilket er aldersgruppen, som udgør hovedparten af studerende, har brug for 7-9 timers nattesøvn. Søvn påvirker både koncentrationsevnen og hukommelsen, og for at kunne yde og fokusere på studiet er en god nattesøvn derfor vigtig.

Samtidigt påvirker søvn også dit stressniveau, og da mange studier kan være stressende i perioder, er det derfor ekstra vigtigt at prioritere sin nattesøvn i eksempelvis eksamensperioder.

Invester i din søvn

En ny seng eller madras kan være en dyr investering som studerende. Men hvis man vil investere eller spare op til noget, kan en ny seng eller madras være en rigtig god idé. Senge eller madrasser fra Dunlopillo er af høj kvalitet og er med til at understøtte netop dine behov.

Dunlopillo er en af danskernes foretrukne sengemærker, og med Dunlopillo madrasser og senge vælger du derfor produkter, der vil være med til at sikre dig en god søvn.

En madras eller seng, som understøtter dine behov og giver dig velvære, kan betragtes som en investering i dit helbred. 7-9 timer i døgnet bliver hvert år til mange timer, og hvis din seng holder i eksempelvis 10 år, er det rigtig meget tid, som du spenderer i sengen. Derfor giver det god mening at lægge lidt ekstra penge i en seng fra eksempelvis Dunlopillo af god kvalitet.

Formindsk stress under eksamensperioder

Specielt under eksamensperioderne kan mange studerende føle sig ekstra pressede og stressede. Det kan også være i disse perioder, hvor nattesøvnen måske ikke står øverst på prioriteringslisten, fordi man har meget, som man skal nå at læse. At læse til langt ud på natten er dog ikke den bedste løsning. Derimod er det ekstra vigtigt i disse perioder, at man får sovet ordentligt. Som udhvilet er det nemlig nemmere at huske, hvad man læser.

Motion er også en rigtig god måde at formindske stress og forbedre sin koncentrationsevne på, så tag endelig en tur i fitnesscentret eller en løbetur som afbræk fra din eksamenslæsning. På den måde får du ilt til hjernen og fornyet energi til at studere.

Sæt dit studieliv i system

De fleste studerende har job og andre aktiviteter ved siden af studiet – for eksempel et frivilligt arbejde, en sport samt venner og kæreste. Det kan være mange ting at skulle passe ind i en hverdag, og det er derfor en rigtig god idé at strukturere sin tid. At sætte system på sin hverdag kan være en god måde at få tid til det hele og undgå at blive stresset. Specielt i eksamensperioder kan det være smart at skemalægge sine dage og lave en plan for, hvad man vil læse hvornår.

Hvis man sidder alt for mange timer med hovedet begravet i bøgerne, går det ud over ens indlæring. Det er rigtigt vigtigt at sørge for at holde gode pauser og give sig selv tid til at lave andet end at studere.

At komme en tur ud med vennerne kan give dig energi og motivation til at studere igen dagen efter. Det kunne også være en idé at aftale med dig selv at slutte med læsning kl. 21 eller 22, så du har mulighed for at kunne få rigeligt med søvn og energi til næste dag.

Læs mere
Læs også..
Click to comment

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mere om Studieliv

To Top